internet-alisverisindeki-tuketici-haklari-nelerdir

İnternet Alışverişindeki Tüketici Hakları Nelerdir?

Son yıllarda pandeminin de etkisiyle internet üzerinden alışveriş oldukça yaygın hale geldi. İnternet üzerinden bir ürün veya hizmet satın almadan önce tüketicilerin bilmesi gereken çeşitli haklar ve bilgiler vardır. Bu bilgiler, ürün satın almadan veya bir sözleşmeyi onaylamadan önce bilinçli bir karar vermenize yardımcı olur ve gizli masraflar gibi sürprizleri ortadan kaldırır. Siz de internetten alışveriş yapıyorsanız, tüketici haklarından bahsettiğimiz bu yazıma bir göz atmanızı öneririz.

 

  1. Cayma (iade) hakkı

Yönetmelik, cayma hakkınızı kullanmanız için 14 gün veriyor. Ancak bu 14 günün ne zaman başlayacağı, mal veya hizmet olması durumuna göre değişiklik gösterebilir. Mal satın alma durumunda, 14 gün, malı teslim aldığınız gün başlar. Hizmet söz konusu olduğunda ise, sözleşmeyi imzaladığınız gün başlar. Eğer işletme size iptal hakkınızı söylemezse, bekleme süresi en fazla 12 aya kadar uzatılabilir.

İptal ettiğinizi işletmeye bildirdikten sonra, malları kendilerine iade etmek için 14 gününüz daha vardır. Bu süre zarfında satın aldığınız malları güvenli ve iyi durumda tutmaktan siz sorumlusunuz, aksi takdirde değer kaybı için ödeme yapmanız gerekebilir.

 

  1. Kargo teslimatında tüketici hakkı

İnternet alışverişlerinde aslında en çok göz ardı edilen kısım kargo teslimatı sürecinde bulunan tüketici hakkı. Kargo teslimatı sırasında tüketiciler ilk olarak ürünün paketini açıp kontrol etmelidir. Eğer eksik veya kusurlu bir ürün gönderilmişse kargoyu teslim almama hakkına sahipsiniz. Ayrıca, paketin içinden ürünün faturasının çıkmaması durumunda ürünü almamanızı tavsiye ederiz. Yoksa ürünle ilgili bir sıkıntı yaşamanız durumunda iade sürecinde sorun meydana gelebilir.

 

  1. Teslimat süresi

Bir ürünün size ne zaman teslim edilmesi gerektiği, satın aldığınızda ne kararlaştırdığınıza bağlıdır. Örneğin, bir web sitesi teslimatın 3-5 gün içinde olacağını söylüyorsa, hem siz hem de işletme bunu kabul etmiş olursunuz. Ancak, satın aldığınızda herhangi bir teslimat süresi kararlaştırılmamışsa, yönetmelik 30 gün içinde teslim edilmesi gerektiğini belirtir. Eğer belirtilen süre içinde teslim etmezse, size uygun farklı bir tarih kabul edebilir veya sözleşmeyi iptal edip paranızı geri alabilirsiniz.

 

  1. İade süreci

Bekleme süresi içinde iptal ettiğinizde işletmelerin geri ödeme yaparken uyması gereken bir dizi kural vardır. Siparişi iptal ettikten sonra en geç 14 gün içinde herhangi bir gecikme olmadan size geri ödeme yapmaları gerekir. Yalnızca, bir şeyi iade ederken, işletmenin malları geri gönderdiğinizden emin olana kadar geri ödemenizi bekletebileceğini unutmayın.

 

  1. Tüketici hakem heyeti hakkı

Tüketicilerin, satıcı firma ile görüşmeleri sonucunca anlaşmazlık yaşaması durumunda Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurma hakları vardır. Fakat, bu heyete başvurmak için 2021 yılı itibarıyla, alt sınır 11.330 TL olarak belirlenmiştir. Alışveriş tutarınız bu sınırın üzerinde ise Tüketici Mahkemeleri’ne başvurabilirsiniz.

 

 

İnternet Alışverişinizi Sipay Güvencesiyle Yapın!

Sipay sayesinde bütün bunları düşünmenize gerek kalmaz! Ödemelerinizi Sipay ödeme altyapısı güvencesiyle yapabilir, bir sorun olması durumunda 24 saat hizmet veren çağrı merkezimizden destek alabilirsiniz. Aldığınız ürünü iade etmek istemeniz durumunda, destek ekibimiz her zaman yanınızda. PCI-DSS sertifikalı global standarttaki altyapımızla size güvenli bir ödeme süreci sunuyoruz.